Ha egy gyerek nem szeret tanulni, akkor kicsi a valószínűsége, hogy sikeres legyen a tanulásban. Összegyűjtöttük azokat az okokat, amiért a gyerekek általában azt mondják, hogy tanulni nem jó, így amikor csak lehet el is kerüli.

 

Kudarc

Az iskola az első kudarcélmények színtere sok gyermek számára. Először élik meg, hogy nem minden „alkotásuk” kap dicséretet, előkerülnek a zöld majd piros tollak, amik jelzik és kiemelik a hibákat, majd a teljesítményüket egy öt fokú skálán kezdik értékelni. Elkezdődnek az összehasonlítások és a skatulyázás. Ez sok gyereket megvisel és elveszi a kedvét az iskolától, a tanulástól. Ha sokat hallja, szépen lassan elfogadja, hogy ő egy rossz vagy közepes tanuló, és sajnos, aki egyszer megkapja ezt a bélyeget, az sokszor benne is ragad ebben, elfogadja a helyzetet és lejjebb is teszi a mércét. Főleg, ha akarva vagy akaratlanul igazságtalanságot tapasztal. Biztos van saját élményünk vagy voltunk tanúi olyan történetnek, amikor egy gyengébb tanuló végre kitett magáért, jó dolgozatot írt vagy ügyesen felelt, de a tanár vagy nem vette figyelembe, vagy egyenesen megvádolta azzal, hogy csalt. Egy ilyen élmény bőven elég, hogy elvegye egy gyerek kedvét a tanulástól.

A gyerekeket nem tanítjuk meg arra, hogy hogyan kezeljék a kudarcélményeket, hogyan lépjenek túl rajtuk és hogyan fordítsák hasznukra őket.

  

Nem tudják hogyan kell…

A másik ok, amiért egy gyerek nem szeret tanulni, az, hogy nem tudja hogyan kell. Ezt nem tanítják a legtöbb iskolában. Leültetjük egy könyv elé és ráparancsolunk, hogy tanulj! De hogy hogyan fogjon hozzá, mit kezdjen a szöveggel, azt nem mutatjuk meg. Az iskola első éveiben elegendő, ha odafigyel az órán és otthon gyakorol, de később rá kell térnie a tartalom feldolgozásra, amihez nem kap segítséget, eszközöket és a tananyag az évek alatt csak növekszik és ő eszközök és stratégia nélkül áll a hatalmas tananyag mennyiséggel szemben.

Motiválatlanság…

Mit válaszolnánk, ha a gyermekünk megkérdezi, hogy miért kellene tanulnia? Mi tudjuk a választ? Érdemes elgondolkodnunk rajta. Íme két nem túl szerencsés válasz:

“A jövődért!”: Biztos van olyan nebuló, akire ez motiválóan hat, de tapasztalataim szerint egy 8-12 éves gyerek számára a felnőtt élete, a jövője egy távoli, elvont fogalom, hogy nem alakul benne valódi motivációvá.

“Mert különben meg fogsz bukni”: Az a fajta stressz, ami az olyan gyerekek vállát nyomja, akik nem teljesítenek jól az iskolában, ezért állandóan a bukás vagy a megaláztatás fenyegeti őket inkább motiválatlanabbá válnak és lebénulnak, semhogy több energiát fektetnének bele.

Valahonnan egész máshonnan kell megközelíteni a kérdést.

 

Nincs cél

Összefügg a motiválatlansággal, hogy sokszor nem magyarázzuk el a gyerekeknek, hogy miért is jó tanulni, miért járnak iskolába. Kötelező és kész. Bántanak, csúfolnak, az iskolában? Bizonyos esetekben még a tanár is kigúnyol és megaláz? Nem számít, menni kell, mert…kötelező. Fontos, hogy megmutassuk a gyerekeknek, hogy az iskola, a tanulás egy óriási lehetőség számukra, ami által többek lehetnek és ami nem adatik meg mindenkinek. Konkrét, elérhető célokat fogalmazzunk meg, vagy még jobb, ha ők maguk fogalmazzák meg a rövid és hosszú távú céljaikat.

Nincs benne élmény

A Lépéselőny tanfolyam egyik legfőbb célja, hogy a gyerekeknek, fiataloknak megmutassa, hogy a tanulás nem kell egy izzadságos, unalmas és nehéz tevékenység legyen, hogy a tudás megszerzésének az útja lehet élvezhető, sőt vidám, hogy tanulni és tudni jó. Mi szülők és pedagógus is el kell gondolkozzunk ezen, hiszen mi is úgy nőttünk föl, hogy a tanulás egy szükséges rossz az életünkben, jó esetben valamilyen cél eléréséhez, de magunkat is meg kell győznünk arról, hogy tanulni jó, mert tudni jó. A tudás függetlenséget ad és azt a szabadságot, hogy magunk dönthetünk az életünkről. Minél többet tudunk, annál több lehetőségünk lesz az életben.

Az itt felsorolt jelenségek sokszor összefüggenek, egyik hozza magával a másikat. A következő blogbejegyzésekben végig megyünk ezeken az okokon és igyekszem segíteni, tanácsot adni, hogyan érhetjük el, hogy a gyerekünk (jobban) szeressen tanulni.